Sunday 19 October 2008

Antara Percaya dan Tak Percaya

Pada pagi hingga tengahari Isnin 22 September 2008 yang lepas, aku bagaikan patah semangat dan sedikit down kerana visa masih tak siap-siap sedangkan aku dijadualkan terbang ke University of Greenwich, London pada hari tersebut.Ahli-ahli keluarga sudah lame berade kat Kajang dengan sangkaan bahawa aku akan terbang pada hari tersebut. Namun dengan keyakinan terhadap Allah swt, aku tetap melangkahkan kaki membawa diri ke pejabat visa dengan menaiki train dan turun di stesen Ampang Park. Sampai di bangunan Wisma MCA di mana terdapatnye pejabat visa itu, aku terus menuju ke tingkat 19 untuk bertanyakan tentang visa aku yang sudah 2 minggu menjalani proses yang entah ape-ape tu. Bila tiba di bilik pungutan visa, aku sedikit lega kerane terlihat kelibat 2 orang budak KYUEM. Mereka adelah Syukri dan Yvonne. Syukri menambahkan kelegaan hatiku dengan memeberitahuku bahawe tadi ade satu kotak visa baru dibawa masuk."Jangan risau,aku dah datang tadi,tapi die suruh aku datang balik,mungkin yang ko ade skali dalam kotak tu"Syukri bertindak positif.Tak berape lame kemudian, Icha dan Qillote menghadirkan diri ke pejabat visa tersebut.Tapi diorang semue dah mendapat confirmation dalam email yang visa diorang sudah siap.aku kerisauan.Setelah resah mengharapkan nama aku dipanggil setelah name demi name dipanggil termasuk ade yang kene reject.oh tidak!aku tak sanggup."Muhammad Famy Nor Rijam".Namaku dipanggil di kaunter pungutan bukan kaunter rejection tepat pukul 2.35p.m.Alhamdulillah aku mengurut dada dan tersenyum lebar dihadapan Syukri dan Qillote.Hanya Allah tahu betape gembiranye aku saat itu.Susahnye nak dapat visa,macam mintak kerje pulak.Sejenak kemudian aku menelefon mama dan abah memberitahu khabar gembira itu.Abah kate, aku belum dapat lagi confirmation kat online,sedangkan visa yang masih panas dari kotak tadi sudah berada di tangan aku.Mungkin diorang belim sempat update kot, hatiku berbisik.Adrenalin keriangan memuncak.Aku semakin bersemangat untuk terbang.Tiada lagi kerisauan. Segala proses dan kerenah diharungi semenjak mendapat result A-level akhirnye membuahkan hasil.Ingatlah juniorku,persediaan untuk fly selepas mendapat result lagi susah berbanding persediaan menghadapi periksaan A-level.Aku masih lagi tidak percaye dalam masa terdekat ini aku akan menjejakkan kaki ke bumi Eropah, United Kingdom.Moga-moga tiada lagi halangan atau kerenah birokrasi di lapangan terbang KLIA mahupun Heathrow nanti

No comments: