Saturday 19 September 2009

Kembara Di Ambang Raya

Selasa 15 September 2009

Hari ini merupakan hari yang menyedihkan. Mama dan juga aku dan orang-orang di sekelilingku yang kurang dapat menerima bahawa aku 'harus' bertolak pulang ke London lima hari sebelum raya. Aku berharap keputusan yang aku buat sewaktu membeli tiket enam bulan lalu itu adalah yang terbaik untukku di sisi Allah dan aku amat mengharapkan keampunanNya andai keputusan itu melukakan hati orang-orang tersayang dalam hidupku terutamanya mama. Seusai zohor di Masjid Pak Su Hj Lah, aku bersalaman meminta maaf dengan jemaah dan mengucapkan selamat tinggal.

Hampir pukul tiga petang, semua yang ingin menghantarku berkumpul di rumahku. Ayah dengan Mok ditemani Abe Solah tiba di rumah sebelum zohor lagi. Cikgu Ripin, Mok Su Mah dan Arif pula tiba hampir-hampir pukul tiga.Aku sungguh menghargai kehadiran mereka. Walaupun mereka bukan daripada keluarga terdekatku, aku menganggap mereka seperti ahli keluargaku sendiri, seperti yang dituntut oleh Islam. Bukan senang nak cari orang yang sanggup menghantar kita ke airport kalau dia bukan dari keluarga terdekat. Ini membuatkan aku lebih dekat dengan mereka. Terima kasih tak terhingga aku ucapkan. Moga ukhuwah kita akan terus berkembang mekar.

Aku memandu kereta mama buat kali terakhir. Bersama di dalam kereta, Li dan Iq. Tepat jam 3.30pm waktu Malaysia, aku tiba di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa dan bersedia untuk check-in.

Kemudian, kulihat kelibat Mok Su, Pok Su Lid dan Imran. Dalam celahan orang ramai, aku nampak juga Aqil dan Ikrami. Rupanya mereka datang dengan Mok. Aqil , Imran dan Ikrami memang si cilik tiga serangkai yang tak dapat dipisahkan. Aku sentiasa cuba menerapkan elemen pendidikan apabila bersama mereka. Agar kanak-kanak ini dicorakkan dengan minda yang sihat. Aku cuba mendidik mereka berfikir di luar kotak dan juga menjadi orang yang berani dalam banyak perkara seperti memanjat, masuk hutan. Kerana kebanyakan budak-budak zaman sekarang sangat penakut dengan semut, kumbang, hutan, ulat, lumpur dan macam-macam lagi yang menjadi kebiasaan aku sewaktu seusia mereka. Sekali-sekala, kuterapkan teka-teki mengenai sirah nabi-nabi dan soalan matematik yang sedikit tinggi daripada apa yang mereka belajar di sekolah.

Selepas check-in, aku mulakan sesi bergambar. Sangat kuinginkan saat ini sebab tahun lepas ada masalah dengan kamera menyebabkan hanya dua keping sahaja yang sempat diambil.

Flight yang asalnya pukul 4.35pm ditunda ke pukul 5. Sebelum pemeriksaan keselamatan, aku bersalaman dan berpelukan. Bermula dengan mama, bersama pelukan yang erat, hatiku mula sayu. Namun, aku tak mampu menangis. Semua yang kumahu sekarang ini hanyalah keceriaan. Aku cuba senyum dan ketawa sedikit. Maaf dipinta seiring ucapan Selamat Hari Raya dan juga ucapan terima kasih kepada semua yang hadir.

Selepas pemeriksaan keselamatan, aku tidak boleh keluar lagi. Bila kulihat papan makluman, flight ku ditunda lagi. Kali ini ke pukul 6.05 pm. Aku sedikit kecewa.

Sesampainya di KLIA, abang-abang aku, Abe Mat dan Dek menunggu bersama Apih dan Ee. Kami berbuka bersama di food garden.

Abe Mat menghadiahkan aku sehelai baju yang dijualnya dan sedikit cenderahati dari Hong Kong. Aku isikannya ke dalam beg yang sememangnya sudah sedia penuh dengan cenderahati dan makanan. Aku sangat menghargai semuanya. Tidak mampu untuk membalasnya.

Lebih kurang jam lapan malam, aku mula check-in bagi penerbangan ke Brunei. Tak lama kemudian, abah sampai bersama Pok Cik Ali. Kami semua berkumpul dan berborak seketika sementara menunggu aku berpisah dan menuju ke tempat pemeriksaan keselamatan.

Sebelum berpisah, kami bersalaman dan berpelukan. Aku sangat merindukan saat tersebut. Aku minta maaf dan mengucapkan salam perpisahan seterusnya menaiki aerotrain ke Pintu C 11.

Hampir-hampir menaiki aerotarin, aku perasan yang aku kehilangan sesuatu. " Allah," aku melatah sendirian. Tidak jadi melangkah ke dalam aerotrain itu.

InsyaAllah akan ku sambung lagi dalam update yang akan datang.