Monday 27 August 2007

Ibadat yang disukai di bulan Syaaban

Terjemahan fatwa dari As-Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi
Disampaikan oleh As-Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi-Ketua Ulama' Muslimin Seluruh Dunia

Soalan-
Apakah amalan yang disukai(digalakkan) di bulan mulia Syaaban sebagai persediaan menghadapi Ramadhan?

Jawapan-(bukan terjemahan secara langsung tetapi secara mafhumnya)
Dari Sayyidah A'ishah r.anha,Rasulullah tidak pernah berpuasa secara tiga bulan berturut-turut dari Rejab, Syaaban, Ramadhan dan enam hari di bulan Syawal(tidak termasuk Hari Raya Aidil Fitri) .Dan sesungguhnya perkara ini tidak wurud(datang)
dari Baginda, para sahabat dan tidak juga dari at-tabiin.

Dari A'ishah lagi , Rasulullah saw berpuasa sehingga kami berkata: Dia tidak berbuka, dan apabila Baginda tidak berpuasa, kami berkata: Dia tidak berpuasa(menunjukkan bahawa Rasulullah saw berpuasa dengan sungguh-sungguh tetapi bukan berpuasa secara berturut-turut, ada juga hari-hari yang Rasulullah saw tidak berpuasa), kadang-kadang, baginda berpuasa pada hari Isnin dan Khamis, kadang-kadang tiga hari dari setiap bulan, khususnya hari-hari bulan putih dan kadang-kadang Baginda berpuasa selang satu hari, sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi Allah Daud as, dan Baginda saw paling banyak berpuasa pada bulan Syaaban, adalah ini merupakan sebahagian daripada persediaan untuk menyambut Ramadhan.

Pada Syariat, tidak harus berpuasa dua hari berturut-turut, atau qiam(bangun) dua malam berturut-turut tanpa sanad(dalil2) Syar'ie.Sesungguhnya urusan ini bukanlah daripada hak sesiapa yang mana ia adalah hak Syariat dan sesungguhnya hak Syariat(apa-apa yang ditetapkan Syariat) itu sudah memadai.

Mengkhususkan waktu-waktu tertentu atau tempat-tempat tertentu untuk beribadat, membataskan rupa dan kaifiyatnya(cara pelaksanaan), maka perkara ini adalah pada hak-hak Syariat dan bukanlah daripada hak-hak manusia.

Untuk penjelasan lebih lanjut, sila ke http://www.qaradawi.net

Fatwa As-Syeikh Yusuf Al-Qaradahawi mengenai bacaan Ya Sin sebanyak tiga kali pada malam nisfu Syaaban dan amalan-amalan lain akan diterjemahkan lagi pada masa-masa mendatang. Harap bersabar ye.Insya Allah......

Makluman-penterjemahan dari bahasa Arab bukan dibuat sendiri, tapi dibuat sewaktu kelas bahasa Arab di bawah Arabic Fellowship. So, jom masuk Arabic Fellowship ramai-ramai. Murnikan bahasa Arab kerana ia adalah salah satu syiar Islam(Al-Quran)

No comments: