Thursday 16 August 2007

Kebersihan sebahagian daripada Iman

Innallaaha jamiilun wa yuhibbul jamal.begitulah bunyinya satu hadis Nabi s.a.w. Mafhumnya, "sesungguhnya Allah itu indah dan Dia suka akan keindahan".

Ramai yang pernah dengar tentang hadis ini tapi, pelaksanaan masih lagi terkebelakang. Umat Islam sangat sinonim dengan masalah kebersihan, sebab itulah dicop mundur! Sebagaimana yang kita selalu lihat, negara maju sangatlah tinggi tahap kebersihannya.Sehinga tandas pun boleh dijadikan tempat tidur. Majoriti umat Islam bagaimana? Lihatlah tandas-tandas atau kemudahan awam di negara-negara Islam. Jadi, dapatlah disimpulkan di sini bahawasanya antara faktor kemunduran umat Islam sekarang adalah kerana tidak menjaga kebersihan.

Dalam hal lain pula, antara kelemahan penyabaran dakwah Islam adalah pada pendakwahnya sendiri. Berdentum-dentam bercakap mengenai Islam tapi, bila dijenguk tempat tinggal atau penginapannya, tak ubah sedikit cantik daripada sarang tikus! Rasulullah s.a.w sebarkan dakwah juga, tapi kebersihan sangat diutamakan terutamanya ketika solat dan ketika bersama khalayak.Bersugi menjadi keutamaan, wangian tak ditinggalkan,pakaian pun berseri. Sebab itulah ramai yang tertarik dengan Islam.



No comments: